Măsurând după trendul căutărilor după brand, Trendyol a ajuns deja la 10% din eMag, o cifră care îi plasează probabil pe locul 2 în ecommerce-ul din România în proximitatea Temu.

 

După estimările noastre, eMag fiind aproximativ 75%, dacă punem Trendyol şi Temu cel puţin cu 7-8% fiecare, asta înseamnă că pentru restul magazinelor online rămâne un mizilic de sub 10%.

 

Mulţi proprietari de magazine online sunt probabil în această perioadă în stres maxim deoarece nu mai reuşesc să menţină creşterea faţă de anul trecut care se arăta interesantă în vară. Cei care nu fac analize prea elaborate, dau vina pe scăderea cererii datorată inflaţiei şi situaţiei economice a ţării. O parte dau vina pe angajaţii sau firmele care le administrează campaniile online deoarece nu fac treabă bună. Foarte puţini înţeleg impactul Trendyol şi de ce bătălia pe acest 10% care a mai rămas este foarte grea şi este nevoie de crescut nivelul “armamentului” din dotare pentru a face faţă Bayraktar-ului turcesc.
 

Dar nu doar micile magazine sunt pe alertă. Sunt sigur că acum la birourile eMag, nu doar la departamentul marketing dar şi la niveluri mai înalte, becurile se sting destul de târziu seara.
 

Să trecem acum la analize mai tehnice şi la un insight personal legat de trendyol. Aflându-mă atât în poziţia de participant în marketplace-ul Trendyol cât şi de cea administrator de campanii pentru diverse magazine online, am observat din trei direcţii creşterea şi avântul Trendyol pe piaţa românească: de magazin, de administrator de campanii şi nu în ultimul rând de client Trendyol.
 

În primul rând semnalăm recent creşterea participanţilor în marketplace-ul Trendyol, deci a gamei de oferte. Trendyol a stimulat adopţia de vânzători prin mai multe tehnici destul de agresive, de la oferirea unor comisioane mai bune ca eMag, până la promisiunile de investiţii în marketing masiv. Care investiţii se pot şi vedea şi la pachet cu ele şi rezultatele.
 

Cu privire la strategia de marketing, aceasta este simplă: brute force. Banii dictează. Trendyol bagă bani foarte mulţi în reclame, atât pentru branding cât şi pe categoriile de produse pentru care are deja oferte şi selleri. În plus, oferirea de vouchere şi reduceri pentru folosirea aplicaţiei este metoda clasică prin care Trendyol încearcă să obţină cotă piaţă şi pe sectorul aplicaţiilor, pentru publicul cu apetit la reduceri care foloseşte aplicaţiile de shopping.
 

Ce înseamnă asta pentru magazinele mici şi medii şi ce pot face patronii disperaţi?
 

Intrarea pe mica piaţă românească a încă unui brand de ecommerce cu bugete imense, nu face decât să crească şi mai mult costurile de reclamă până la cote aproape nesustenabile. Din start, o bună parte din comercianţi aveau de luptat cu emag care participa pe toate segmentele pe care are produse şi deoarece eMag încă doreşte să crească cota de piaţă, nu urmărea un ROI pozitiv chiar pe toate sectoarele de produse, este simplu de înţeles de ce multe magazine au avut dificultăţi majore de a obţine ROI pozitiv, fiind la concurenţă cu eMag care lucrând cu cifre mari, tolera ineficienţe mari care pentru unele magazine mai mici sunt imposibile de dus în spate.
 

Dar chiar dacă eMag nu ar fi urmărit doar obţinerea de cotă de piaţă şi ar fi licitat pentru ROI, cu siguranţă know-how-ul şi uneltele eMag, fiind mai performante, au dominat prin performanţă micile magazine, mai ales pe cele care din motive de disperare au ales şi să participe ca vânzători pe emag, plasând acolo produse pentru care eMag face reclamă pe Google, în concurenţă directă cu reclamele pentru propriul site.
 

Nu vom relua aici dilemele şi problematica unui site care are prezenţă pe marketplace-uri deoarece am făcut-o pe larg într-un articol anterior.
 

Venirea Trendyol în România şi intrarea pe piaţa reclamelor online, mai ales pe Google Ads, a făcut ca situaţia să fie şi mai dificilă pentru micile şi mediile magazine care pe lângă eMag trebuie acum să concureze şi cu Trendyol care nu doar că urmăreşte cotă de piaţă, dar are şi bugete imense la dispoziţie, având ca obiectiv obţinerea unei cotă de piaţă cât mai mare în cât mai scurt timp.
 

În faţa unor asemenea provocări, se pune logic întrebarea: mai putem face ceva?

 

Răspunsul este pozitiv, evident că oricând putem face o administrare mai performantă a adurilor, o măsurare mai bună a ROI-ului, la pachet cu o sincronizare mai puternică a strategiei de promovare online cu celelalte aspecte de business, de la stocuri, la promoţii şi obiective.

 

Din fericire, Google nu oferă spaţiu nelimitat celui care plăteşte mai mult ci încearcă o distribuire relativ egalitaristă a adului între participanţi, asta însemnând că deşi pe moment Trendyol poate plusa foarte mult în ad-uri, Google ne menţine un share la un preţ acceptabil pentru noi, câtă vreme avem aduri performante care să obţină un scor bun şi care să ducă pe un site unde clienţii sunt mulţumiţi.

 

Se înţelege deci că dacă încercăm să facem totul un pic mai bine, atât site-ul mai bun, cât şi prezentarea produselor şi campaniile de aduri, există şanse de supravieţuire deoarece Google ne va garanta prezenţa chiar cu bugete mici. Însă banul dictează şi dacă pe termen scurt putem spera în alocarea unei feli, care să fie cât de cât aproape de cea avută înainte de intrarea Trendyol, pe măsură ce timpul trece şi Trendyol continuă să epuizeze spaţiile de expunere şi afişările alcoate având în continuare bugete, Google îi va da din ce în ce mai mult şi va tăia de la noi dacă nu ne adaptăm şi noi bidurile în sus, pentru a putea să ne menţinem cota de piaţă.


Ce am încercat să expunem aici este că Google preferă o piaţă cu mai mulţi jucători şi garantează tuturor o participare însă evident că banul dictează şi dacă bugetele şi bidurile permit, Google poate aloca fără probleme 90% din poziţiile de top unui singur jucător.


Inevitabil, venirea Trendyol împinge limitele rentabilităţii pentru jucătorii cei mai ineficienţi la cote de nesustenabilitate şi tot ce am dorit să explică în acest articol este că atunci când ursul dă năvală într-un grup de turişti, important este ca să nu fi cel mai încet la fugă. Ori pentru asta, trebuie ca să faci ceva efort.


Nu doar că trebuie îmbunătăţit site-ul, trebuie plusat pe brand, trebuie clarificată şi îmbunătăţita politica de preţ, dar micile magazine care doresc să supravieţuiască trebuie să lupte smart pentru a face faţă acestui brute force şi să accentueze acele avantaje competitive pe care poate cine ştie cum un magazin le are faţă de Trendyol.


Una dintre subiectele greu abordabile pentru marea majoritate a magazinelor dar care ar putea garanta unele avantaje faţă de Trendyol ar fi atribuirea. Puţini patroni de magazine înţeleg ce înseamna aceasta şi ce importanţă are şi de aici decurg nenumărate provocări pentru administratorii de campanii, obligaţă să aducă vânzări deşi interestul şi colaborarea din partea site-ului este minimă,


Atribuirea a devenit din ce înce mai importantă şi practic putem spune că o simplă conversie pe comandă nu mai este suficientă pentru un ROI eficient, aceasta fiind doar un indicator imprecis al stării reale. Soluţia tehnică variază de la caz la caz, dar pe măsură ce provocările sunt mari şi abordarea problemelor mari nu trebuie să întâzie pentru cei care doresc performanţă sau măcar supravieţuire.


Fidelitatea faţă de brandurile vechi şi spaima de nou, sunt deocamdată ultimele redute de apărare pentru micile magazine. Va veni însă vremea când concurenţa marilor branduri din vest se va face simţită puternic pe toate sectoarele de comerţ de la noi. Apariţia uneltelor de tradus automat dintr-o limbă în alta şi de asemenea a generatoarelor de reclame care folosesc Inteligenţa Artificială, reduc drastic din costurile de expansiune a site-urilor mari către zone marginale care altă dată nu rentau din cauza logisticii umane şi a muncii necesare implementării unei soluţii complete. 


Aceasta nu mai este însă valabil, aşa cum am spus, Inteligenţa Artificială face extrem de facilă traducerea automată a textelor şi a produselor şi chiar suportul telefonic. Iată deci o altă provocare pe lângă Trendyol. Iar dacă sintagma “cea mai bună apărare este atacul” poate fi valabilă în fotbal uneori, în cazul nostru prin atac nu înţelegem deloc ieşirea în afară şi încercarea de penetrare a unor noi pieţe. Până la acest pas, trebuie puse fundamentele monitorizării performanţei cu cât mai multă acurateţe, iar atribuirea internă este de departe cheia succesului şi va delimita pe pierzători de câştigător.