SEO versus Pay Per Click – cateva intrebari

Dorim sa facem o paralela intre SEO şi Pay Per Click pornind de la un set clar de intrebari si chestiuni cu care se pot confrunta mai ales site-urile aflate la inceput de drum si cu un buget limitat.

Se intelege ca in ringul de sus, peste un anumit nivel, atat SEO cat si PPC au rostul lor si batalia se duce pe toate fronturile. Insa pentru categoria juniori, este extrem de important sa avem clar in minte beneficiile si riscurile celor doua metode pentru a alege cea mai potrivita varianta cu obiectivele noastre.

Care varianta este mai ieftina?

Este o intrebare gresit pusa, desi fireasca. Din punctul de vedere al pretului, atat SEO cat si PPC au costuri fixe (initiale) si costuri permanente (mentenanta).

Costurile fixe:
  • SEO: adaptarea site-ului la cerintele minimale  care sa permita site-ului sa fie indexat corect si cat mai complet. Un  punct de referinta cu privire la “cerintele minime” – evident un obiectiv subiectiv – ar fi Google Webmaster Guidelines. In general, aceste cerinte trebuie sa fie indeplinite de site-ul initial, in momentul realizarii acestuia de catre dezvoltator. Este bine insa ca verdictul de “OK conform Webmaster Guidelines” sa fie dat de specialisti SEO care sunt mai la curent cu riscurile si oportunitatile care pot face diferenta in cautari.
  • PPC: crearea campaniilor principale si testarea acestora. Prin “campanii principale” intelegem acele campanii care acopera bannere, anunturi si reclame care nu depind de schimbarile viitoare ale ofertei (produse noi, promotii, servicii noi etc). Un exemplu de campanie principala este campania de branding care acopera cautarile duba brandul care se doreste promovat. De asemenea, campania care acopera cautari generale din domeniul site-ului respectiv. Prin opozitie, ar fi campaniile care acopera promotii care sunt evident dependente de timp, deci incluse la costurile variabile.
COSTURILE PERMANENTE

Atat SEO cat si PPC sunt tehnici care au nevoie sa fie efectuate in permanenta. Tehnologia este in continua schimbare si competitorii nu stau. Marea gresala a multor proprietari de site-uri fara experienta este ca dupa primele contacte cu marketingul online renunta, fie din dezamagire in urma unor rezultate proaste, fie din multumirea prematura cu unele rezultate bune in etapa initiala. Iata deci care ar fi costurile permanente in SEO vs PPC

  • SEO: costul contractului de mentenanta cu firma sau specialistul SEO. La acesta se mai adauga uneori si costul achizitiei de linkuri/articole pe alte site-uri – o tehnica destul de riscanta dar deseori practicata de firmele de SEO neserioase. Tot la costuri SEO mai putem trece si costurile adaptarii site-ului din punctul de vedere al codului (deci cost de programare) pentru a face fata cat mai bine indexarii si pentru a fi adaptat la o structura cat mai utila si cat mai optima in vederea obtinerii unor rankinguri optime, in urma recomandarilor specialistilor SEO.
  • PPC: pe langa costul consultantei la PPC se adauga si costul efectiv platit pentru clickuri oferit motoarelor de cautare (ex: Adwords) sau retelelor de socializare (ex: Facebook) sau altor retele de PPC (ex: retele de afiliere)

 

SE POATE SEO FARA PPC?

La aceasta intrebare putem raspunde cu o alta intrebare: putem circula cu autobuzul? Raspunsul este da, daca nu ne grabim, autobuzul ne duce unde avem nevoie, desi mai incet, mai incomod si opreste si unde nu avem nevoie. Prin comparatie, cu masina ajungem unde vrem, cat de repede vrem (relativ) si putem face opriri unde si cand avem nevoie.

Exista un numar mare de companii care au site-uri dar care nu folosesc PPC, prin urmare nu dorim sa exageram si sa riscam un NU ferm. Acolo unde site-ul are mai ales rol de prezentare a afacerii si a ofertei si nu de aducere de noi clienti, se poate trai fara PPC. Asa cum o buna vreme s-a trait si fara site, mai exista inca companii care pot sa supravietuiasca fara o prezenta online profesionista. Se intelege ca un site bine facut si bine indexat, poate aduce trafic indeajuns pentru a satisface nevoile.

Nu insa acolo unde se doreste trafic si prin urmare clienti. Daca avem in vedere ca oricat de bun este un site din punct de vedere SEO, competitia poate cumpara reclama si apare deasupra listarilor organice, putem intelege ca SEO, desi ne ofera pozitii de top, daca nu facem PPC exista mereu cineva deasupra noastra.

 




Leave a Comment